"O historii nie dla idiotów" Andrzeja Nowaka

Nie, nie zmieniam charakteru moich wpisów. Udało mi się jednak namówić mojego męża, żeby napisał coś na mój blog o książce, po którą ja na pewno nie sięgnę - O historii nie dla idiotów Andrzeja Nowaka. Historia nie jest moją bajką, choć po zapoznaniu się z dziecięcą wersją Jedwabnych szlaków Frankopan kusi nawet mnie. Tym razem jednak wpis o książce, która ma wiele z naukowego charakteru i jest raczej ciężkim działem niż lekkim czytadłem. Zapraszam zatem do wpisu stworzonego przez mojego męża.

 

"Książka jest oczywiście o historii, ale porusza również trochę kwestie językowe, a może nawet trochę skręca w stronę filozofii. Jak na tego typu rozprawę, zaskakuje formą, bo rozpoczyna się od serii wywiadów przeprowadzonych z różnymi historykami, co zaś pozwala spojrzeć na przedstawione tematy z różnej perspektywy. Dalsza część to niejako eseje autora na wybrane zagadnienia. Bardzo wnikliwa analiza pozwala zagłębić się w tematykę. Dodatkowo czytając ma się wrażenie wspólnej analizy tematu. Dużo odniesień do danych źródłowych daje pojęcie jak dany temat był odbierany w różnych momentach dziejów. Jednak najbardziej przykuł moją uwagę ostatni rozdział, w którym autor książki odpowiada na recenzję pozycji Pierwsza zdrada zachodu, napisaną przez innego historyka. Odpowiedzi na zarzuty oraz przedstawienie kontrargumentów na udowodnienie postawionych w recenzowanej wcześniej książce też daje przyjemne uczucie brania udziału w poważnej dyspucie naukowej. Dla mnie to był chyba najciekawszy fragment. Nie jest to książka łatwa, ale dla osoby przyzwyczajonej do czytania rozpraw - jak najbardziej warta polecenia. Wymaga skupienia i przemyślenia niektórych przedstawionych kwestii. Nie nadaje się jako coś lekkiego do poczytania przed snem😀. Raczej należy po nią sięgnąć, kiedy mamy trochę czasu i ochotę na intelektualną ucztę."

Tu znowu Magda. Mnie razi tytuł tej książki. Rozumiem nawiązanie do hasła reklamowego, ale wydaje mi się, że to nie ten poziom dyskusji, żeby odwoływać się do takich kontrowersyjnych chwytów. Obudowywanie wartościowych treści i ugruntowanych analiz niewspółmierną otoczką? Obawiam się, że dla niektórych odbiorców, regularnie sięgających po książki Andrzeja Nowaka, ten tytuł może być odstręczający.

Andrzej Nowak, O historii nie dla idiotów. Rozmowy i przypadki, Wydawnictwo Literackie 2019.


Komentarze