Tęsknota poznawania świata oczyma
innych, tęsknota, o której narrator pod koniec powieści mówi jak o sile
znanej
każdemu, stała się myślą przewodnią utworu. To właśnie ona pcha głównego
bohatera do twórczości nowoczesnej oraz do malarza, kontakt z którym
wywarł
ogromny wpływ na Jaromila, naiwnego chłopca, który zawsze chciał czegoś
więcej. Tego też oczekiwało od niego najbliższe otoczenie, czyli
toksyczna matka. Być
wyżej, żyć lepiej, tworzyć doskonalej, i wreszcie –
– żyć gdzie indziej. Nie
można się dziwić, że nie znający prawdziwego życia Jaromil, wychowany pod
kloszem, gubi się w otoczeniu. Gubi się także w świecie poezji, którą tworzy. W
tym, co moralne, a co nie.
Na początku drugiej części
powieści czytelnik poznaje Ksawerego. Dużo później dowiaduje się, że to postać
stworzona przez Jaromila, wyraz jego tęsknoty do innego życia – życia
widzianego z innej perspektywy. Ksawery silnie wniknął w świadomość Jaromila i
miał w niej zająć ważną pozycję. Ksawery jest inny niż jego autor, niezależny
od nikogo, prowadzi swoje życie tak, jak chce – w tym przypadku oznacza to
oparcie życia o marzenia senne. Życie Ksawerego zatem także jest gdzie indziej
– w jego snach, bardziej prawdziwych niż rzeczywistość. Narrator, wypowiadający
się przez zdecydowaną część powieści z perspektywy poety Jaromila, przytacza
epizody z życia innych, także poszukujących w życiu czegoś więcej.
Zsubiektywizowany narrator,
utożsamiający się z Jaromilem, wnikając w jego postać, ukazuje, jak wysokie
mniemanie o sobie ma poeta. Jak w myślach bohatera przenikają się na przykład
pojedynki słowne jego, Jaromila, z tymi, które są utrwalonymi historycznie
doświadczeniami wielkich poetów. Mimo iż najczęściej przytaczanym przy
omawianiu tej powieści wątkiem jest relacja Jaromila z matką, sprawującą władzę
nad ciałem, życiem i wszelką aktywnością chłopaka, dla mnie dużo ciekawsze
wydało się szukanie w niej zależności pomiędzy światem (życiem) a wyobrażeniem
świata, w którym zaszył się główny bohater (czyli tym, że dla niego – i nie
tylko dla niego – życie jest gdzie indziej, w innych miejscach i wśród innych
ludzi).
I jeszcze jeden aspekt tej powieści szczególnie mnie zainteresował –
jej autotematyczna część, w której narrator staje się równoznaczny z Kunderą,
piszącym o perspektywie pisania powieści. Przyrównuje to działanie do
ustawienia wieży w bohaterze, który narzuca tym samym porządek powieści. W
książce Życie jest gdzie indziej
wieża ta została ustawiona w Jaromilu i jego matce, dlatego nie wiadomo nic o
wydarzeniach, które dzieją się bez ich udziału.
Milan Kundera, Życie jest gdzie indziej, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2002
Milan Kundera, Życie jest gdzie indziej, Państwowy Instytut Wydawniczy, 2002
Komentarze
Prześlij komentarz