Trudno nazwać, czym właściwie jest
książka Magdaleny Tulli. Estetyką najbardziej przypomina prozę Brunona Schulza,
co od razu przypadło mi do gustu. Nie jest to jednak powieść ani nawet
opowiadanie. Chyba najlepiej charakter tej książeczki (w wydaniu W.A.B. ma
nieco ponad 100 stron) oddaje określenie „traktat”. Sny i kamienie są traktatem, mitologią miasta, które walczy z
chaosem. Jeśli ktokolwiek jest bohaterem, to jest nim właśnie...
miasto. Żywy twór, wciąż tworzony przez budowniczych, którzy są zarazem różni od ludzi i od materii miasta, podobni bogom olimpijskim.
miasto. Żywy twór, wciąż tworzony przez budowniczych, którzy są zarazem różni od ludzi i od materii miasta, podobni bogom olimpijskim.
Serce miasta stanowi niedostępny dla przeciętnego
mieszkańca wysoki, strzelisty pałac, nazwany „główną pompą i centralnym
zaworem”. Żadna inna budowla nie może go przewyższyć ani wysokością ani
znaczeniem. Początkowo o zachowanie porządku dbają wszyscy, całkiem zresztą
bezosobowi mieszkańcy. Z biegiem lat przeciwmiasto wygrywa, a porządek rozpada
się, na skutek lenistwa warszawian.
Narrator w połowie książki urealnia ten początkowo
mitologiczny obraz, przyznając, że Warszawa może stanowić przykład walki
materii z antymaterią. Przykład zwyciężania chaosu, który jest bliższy
zamieszkującym miasto ludziom, niż symetrycznie wytyczony porządek i ściśle
określone role społeczne. Nazwałam „narratorem” osobę prowadzącą czytelnika
przez ten traktat, ale postać ta jedynie w niewielu fragmentach przypomina
prawdziwego narratora. Nie jest wiarygodna, a jej wypowiedzi są najbliższe
filozoficznym przemyśleniom, niż opowiadaniu czegokolwiek.
Od tej osoby czytelnik słyszy nie tylko refleksje na
temat konstrukcji miasta, walki materii z jej przeciwieństwem, ale także
dotyczące roli nazw. Niszczącej funkcji nazywania wszystkiego, na co składa się
rzeczywistość. Są konieczne, by miasto nie uległo rozsypaniu, ale utrudniają
jego rozwój, czyniąc świat przewidywalnym.
Odbiorca widzi miasto u M. Tulli tak, jak widać je u
Schulza. Nawiązania kreacyjne i oniryczne są wyraźne: „bywa, że nie można
trafić drugi raz w to samo miejsce, ponieważ przez noc zmienił się układ ulic”.
Miasto jest jednocześnie „klatką i więzieniem” jak i „rozprzęgającą się
całością”, walczą w nim siły nadające mu przeciwne kierunki rozwoju.
Pod koniec tego traktatu czytelnik uczestniczy w
rozmyślaniach tego nietypowego narratora, który zaprzecza początkowi swojego
wywodu. Zaprzecza, że kiedykolwiek istnieli budowniczowie, którzy, wznosząc
zabudowania, posługiwali się jakimś planem, że istniał zarys miasta w ich
głowach. Dochodzi do wniosku, że za miasto w największej mierze odpowiedzialna
jest bierność materiałów budowlanych. Ponadto osoba mówiąca w traktacie
stwierdza, że w rzeczywistości nie istnieje archetypiczne miasto, które jest
punktem odniesienia dla wszystkich innych. Jednak z elementów opisanych w tej
opowieści przetrwają te najtrwalsze – kamienie. Także dzięki temu, że nie
posiadają niszczących byty nazw.
Polecam tę książkę wszystkim, którzy lubią kreacjonizm
w stylu Brunona Schulza i odnajdują się w tekstach opartych na refleksji
zbliżonej do filozoficznej.
Ja jednak nie moge sie oprzec wrazeniu ze chodzi tu o krytyke komunizmu.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
UsuńPewnie, że tak. To jeden z "haczyków" łączących ten traktat z rzeczywistością, jednak ograniczający interpretację utworu. Bo czy tylko podczas epoki socjalizmu obserwować mogliśmy jakąś poplątaną planimetrię, której brakuje funkcjonalności? Utwór Tulli można zatem traktować szerzej jako krytykę przerostu formy nad treścią w ogóle. Paradoksalnie, a może właśnie ironicznie, do tych przerośniętych zjawisk w pierwszym odruchu można zaliczyć także samą książkę, o której mowa.
UsuńA czy nie ma tam jeszcze ekologicznych watkow? Czy mi sie tak tylko wydawalo?
UsuńMi osobiscie ta ksiazka niezbyt przypadla do gustu wlasnie ze wzgledu na brak spojnosci jako takiej... Troche miesza sie tu ezoteryka z metafora...
I nie wiem czy ona krytykuje Polakow, czy ludzi, czy system... Czy w ogole cos krytykuje, czy tylko opisuje...?
Wątków ekologicznych nie pamiętam- czytałam książkę dość dawno i nie mam jej pod ręką. Między opisem a krytyką różnica jest taka, jak między sposobami odbioru. Ktoś uzna jakiś fragment, z którym się zgadza, za opis, a taki, co do którego ma wątpliwości aksjologiczne, za krytykę. I to chyba nie jest wadą żadnego tekstu, że wywołuje różne emocje i nie ma zgody co do jego interpretacji. Oznacza, że autor osiągnął cel- tekst nie jest jednowymiarowy.
UsuńTak to juz z dzielami jest, ze kazdy odbiera i interpretuje je roznie, i ze wywoluja one odmienne emocje i spostrzezenia i tak tez powinno byc, bo w koncu sztuka pomaga nam sie wewnetrznie rozwijac, ale dzielo mozna obiektywnie opisac jedynie na podstawie tego, co autor faktycznie chcial w nim zawrzec.
UsuńJako przyklad wezme "Cierpienia młodego Wertera" gdzie Goethe chcial sarkastycznie pokazac jak beznadziejny to pomysl z milosci popelniac samobojstwo, a tymczasem ludzie odebrali to zupelnie na odwrot i zwiekszylo to jedynie ilosc samobojstw...
Nie mozna jednak "zarzucic" autorowi chec zidealizowania samobojstwa, skoro jego poglady byly zgola odmienne.
"Tak właśnie zaczęła się epoka pamiątkowych zegarków, a także pamiątkowych czajników i żelazek, epoka coraz to nowych napisów na szarfach, coraz to nowych twarzy na fotografiach i pucharów przechodnich, które nieustannie nadawano i odbierano, podczas gdy krój marynarek, rytm serc i rysunek żył na dłoniach nie zmieniały się wcale. Epoka ta w swym szczytowym uniesieniu zapłonęła purpurowym pluszem i złoceniami, rozwibrowała się drżeniem niezliczonych rzędów foteli zwróconych ku scenie spowitej w draperie, dźwigającej wspaniały stół prezydialny. Rozdźwięczała się nawałnicami przemówień, a zwłaszcza grzmiącymi kaskadami oklasków, burzami braw, wypełniających sale koncertowe zamiast muzyki, której żadna z nich (nie wyłączając operetki) nie potrzebowała już wcale do życia. Odgłosy skrzypienia butów w kuluarach, szepty, kaszlnięcia a tym bardziej rezonowanie blaszanych łyżeczek w bufecie - wszystko to ginęło w tle bez śladu."
OdpowiedzUsuń"Bo tylko nie znając rozmiarów podjętego dzieła można tak kopać i kopać w ziemi i nie bać się lawiny dalszych powinności, którą to nieuchronnie wyzwoli. I którą można by zatrzymać w jeden tylko sposób: zasypując czym prędzej wykopy, tak, aby już nie było niczego do dokończenia."
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuń